Serotoninski sindrom – simptomi, uzrok i lečenje

Serotoninski sindrom je, najjednostavnije rečeno, trovanje organizma prekomernom količinom serotonina, koje može biti fatalno po život. Uglavnom je uzrokovan konzumacijom lekova, a najčešće se javlja u slučajevima kada koristite više različitih lekova odjednom ili povećate dnevnu dozu lekova koje trenutno konzumirate.

Pre nego što se okrenemo svim simptomima i načinima lečenja Serotoninskog sindroma, moramo početi sa osnovnim: šta je to serotonin i čemu služi.

Serotonin je neurotransmiter, odnosno hormon sreće. Njega naše telo samo luči tokom procesa hidroksilacije triptofana, koju prati dekarboksilacija 5 hidroksi triptofana, a naše telo ga može izdržati u određenoj količini dok prekomerna količina može dovesti do klasičnih simptoma trovanja, koji čak podsećaju na trovanje hranom ili alkoholom, pa sve do fatalnih simptoma poput kome.

Serotonina ima u svim delovima našeg organizma, a najskoncentrisaniji je u:

  • Centralnom nervnom sistemu, gde igra veliku ulogu u izazivanju osećaja sreće, zbog čega ga i zovu hormonom sreće, regulisanju REM faze sna, izazivanja osećaja sitosti ili gladi i korigovanju osećaja bola;
  • Gastrointestinalnom sistemu u neuroendokrinim ćelijama, iz kojih se serotonin luči i izaziva mučnine i povraćanja, kao odbrambenu reakciju organizma na nos toksičnih materija ili, jednostavno, materija na koje je naš organizam osetljiv;
  • Trombocitima, u kojima učestvuje u procesu koagulacije, odnosno zgrušavanju krvi.

Kao što smo već napomenuli, serotonin je hormon koji naš organizam luči sam, po potrebi. Ipak, njega možemo u organizam uneti i na druge načine.

Najpre, mnoge namirnice ga sadrže kao jedan od osnovnih sastojaka. Prva je, naravno, čokolada, a prate je vino, voće, mleko i tako dalje.

Ipak, serotonin možemo uneti u organizam i tokom konzumacije različitih štetnih aditiva, kao što su različite droge. Takvi su, na primer, LSD i ekstazi.

Pored njih, na količinu serotonina u krvi, odnosno u celom organizmu, utiče i konzumacija različitih lekova koji utiču na naš nervni sistem, pri čemu se najviše misli na antidepresive.

Kao što ćete videti i u nastavku teksta, serotoninski sindrom može biti uzrokovan bilo kojim lekom koji utiče na nervni sistem, bilo kao antidepresiv ili, čak, lek protiv različitih bolova.

Konzumacijom svakog od njih, mi u naš organizam unosimo više serotonina nego što i naše telo može da proizvede, što samo po sebi može dovesti do različitih komplikacija, mada, zahvaljujući različitim ispitivanjima, doktori će skoro uvek znati koju tačno dijagnozu treba postaviti i, na osnovu nje odrediti tačnu dnevnu dozu lekova koja je potrebna Vašem organizmu za pravilno funkcionisanje.

Ono što se često dešava je upravo ono što kasnije i dovodi do javljanja Serotoninskog sindroma, a to je povećavanje dnevne doze lekova ili, pak, dodavanje još nekog leka koji takođe utiče na količinu serotonina u krvi. Pri tom se najčešće misli na korišćenje različitih antidepresiva i lekova protiv bolova. Zbog toga je veoma važno da, u bilo kom slučaju, pažljivo pratite svaku reakciju svog organizma nakon što započnete sa novom terapijom i obavezno se javiti svom lekaru ukoliko primetite ikakvu promenu.

Takođe, nikako nemojte sami eksperimentisati sa dozama lekova, već pažljivo pratite sva uputstva svog doktora. Pogledajmo sada u nastavku teksta koji su to simptomi serotoninskog sindroma i kako ga izlečiti.

Simptomi

Serotoninski sindrom može biti veoma fatalan po Vaš život i zbog toga je veoma važno na vreme prepoznati simptome i odmah se uputiti u ambulantu hitne pomoći. Simptomi se mogu javiti odmah nakon uzimanja određenih lekova, a može se desiti i da se jave tek nakon nekoliko sati od uzimanja terapije. Najčešći simptomi Serotoninskog sindroma su:

  • Mučnina;
  • Dijareja;
  • Ubrzan rad srca;
  • Visok krvni pritisak;
  • Drhtavica;
  • Zbunjenost;
  • Dezorijentacija;
  • Anksioznost;
  • Halucinacija;
  • Proširene zenice;
  • Preterani refleksi;
  • Iritabilnost;
  • Grčevi u mišićima;
  • Ukočenost mišića.

Gore navedeni simptomi su najčešći simptomi koji se javljaju u slučaju Serotoninskog sindroma. Ipak, u malo težim slučajevima se mogu javiti i:

  • Nepravilan rad srca;
  • Napadi;

Zbog toga ponavljamo da je veoma važno da, ukoliko primetite neke od prethodno navedenih simptoma, odmah odete u službu hitne pomoći, kako ne bi došlo do mnogo ozbiljnijih posledica. Neke od njih su posledice težih grčeva mišića, odnosno razlaganje mišićnog tkiva. Ono dalje može dovesti do oštećenja bubrega, što može imati fatalne posledice.

Uzrok

Serotoninski sindrom se javlja kada se u organizmu skupi mnogo više serotonina nego što je organizmu potrebno za pravilno funkcionisanje. Najčešće se javlja kao posledica kombinovanja različitih lekova, povećate dozu lekova koje trenutno pijete, a mogu se javiti i kada započnete sa novom terapijom. Najčešći uzrok ipak ostaje kombinacija različitih lekova, koji povećavaju koncentraciju seratinina,kao što su kombinacija lekova protiv bolova sa različitim antibioticima ili antidepresivima.

Lekovi koji najčešće dovode do pojave Serotoninskog sindroma su:

  • Lekovi za migrenu;
  • Lekovi za lečenje simptoma prehlade i kašalj: Lekovi za lečenje simptoma prehlade i sam kašalj koji sadrže dekstrometorfan se često povezuju sa javljanjem Serotoninskog sindroma;
  • Antidepresivi: Sami po sebi, a naročito u kombinaciji sa drugim lekovima, antidepresivi mogu dovesti do javljanja Serotoninskog sindroma, a od najčešćih uzročnika ovog sindroma izdvajamo inhibitore preuzimanja norepinefrina, inhibitore preuzimanja serotonina, inhibitore monoaminske oksidaze i triciklične antidepresive, mada se lako može desiti da i ostali lekovi iz grupe antidepresiva izazovu Serotoninski sindrom.
  • Droge: Već je poznato da droge negativno utiču na organizam, a većina njih, poput amfetamina, kokaina, ekstazija i LSD – ja, veoma lako dovode do javljanja Serotoninskog sindroma;
  • Biljni suplementi: Ovo je već verovatno šokantno saznanje, ali je činjenica da neki biljni suplementi, kao što su žen šen i kantarion, izazivaju Serotoninski sindrom.

Tako da, ukoliko koristite neke od ovih medikamenata, obavezno vodite računa o svakoj promeni koju primetite nakon uzimanja terapije, a naročito ukoliko kombinujete dve ili više lekova koji spadaju u neku od ovih grupa lekova.

Lečenje

Da bi se započeo tretman lečenja Serotoninskog sindroma, najpre mora biti postavljena dijagnoza. Za to je potrebno detaljno obavestiti svog lekara o svim simptomima i lekovima koje trenutno pijete.

Nakon razgovora sa doktorom, on će Vam uraditi nekoliko testova, kako bi utvrdio koji su svi organi pogođeni ovim stanjem i da li postoji i neko drugo oboljenje koje treba treba tretirati. Ipak, postoje i druga stanja kod kojih su primećeni isti simptomi kao kod Serotoninskog sindroma, kao što su neuroleptički maligni sindrom, neke infekcije, hormonalni problemi ili predoziranje lekovima.

Zbog toga je veoma važno tačno postaviti dijagnozu pre početka bilo kakvog tretmana. To uključuje, za početak, rađenje rutinskih testova krvi, urinokulture, funkcije jetre, bubrežne funkcije i tiroidne funkcije.

Nakon što je dijagnoza postavljena, može se započeti sa lečenjem. Ukoliko su simptomi Serotoninskog sindrma blagi, to jest, u svojoj početnoj fazi, proces lečenja je jednostavan. Sve što ćete uraditi jeste da ćete prestati sa korišćenjem lekova koji su Vas do Serotoninskog sindroma i doveli.

Ukoliko, pak, dođe do pojave nekih težih simptoma, lečenje Serotoninskog simptoma će verovatno zahtevati bolničko lečenje, koje uključuje nekoliko stavki:

  • Isključivanje trenutne terapije, odnosno svih lekova koje trenutno koristite, a mogu dovesti do javljanja serotoninskog sindroma;
  • Davanje infuzije, kojom će se ublažiti dehidracija i smanjiti telesna temperatura;
  • Prepisivanje lekova za ublažavanje ukočenosti mišića;
  • Davanje lekova koji blokiraju serotonin.

Ukoliko, pak, dođe do razlaganja mišićnog tkiva, lekar Vam može prepisati lekove koji trenutno parališu mišiće i time spreče neko komplikovanije oštećenje koje može imati fatalne posledice.

Ukoliko simptomi uključuju i neke poteškoće sa disanjem, u terapiju će biti uključen i respirator.

Kako ne bi došlo do nekih fatalnih posledica na život, simptome Serotoninskog sindroma je potrebno pažljivo pratiti i ne prestajati sa terapijom dok se oni ne povuku u potpunosti, kao i dok se nivo serotonina ne vrati u normalnu.

Serotoninski sindrom se u principu može sprečiti, tako što ćete voditi računa kada Vam Vaš doktor prepisuje određene lekove. Uvek, pre početka bilo koje nove terapije, naročito terapije koja uključuje neke od lekova koji su gore pomenuti kao najčešći uzročnici javljanja Serotoninskog sindroma, obavestite detaljno svog lekara o svim lekovima koje trenutno pijete, kao i o tačnoj količini koju dnevno unosite u organizam.

Verovatno ćete morati da idete češće na kontrole, a Vaša lična obaveza je da pažljivo pratite svaku novu promenu u Vašem organizmu i o tome obavestite svog lekara. Ovo je naročito važno u slučaju da tek započinjete sa novom terapijom ili Vam je doktor povećao dnevnu dozu lekova koje već koristite.

Izvori:

Halmed

https://hr.iliveok.com/health/serotoninski-sindrom_102076i88403.html